Kontakt:

Karolinchambel@hotmail.com

onsdag, januari 26

En rörig morgon krönika

If you dont want it give it away to someone how needs it.

Satte nyss på nyheterna här på jobbet och de första man möts av är självklart dåliga nyheter, en mördas i Skåne, bomber i ryssland och demonstranter fångade för att de står för sina åsikter. Världen är verkligen inte en plats där frid kan kvarstå som många påstår, utan en plats där hälften får säga sitt medans andra knappt får uttala de namn de vill. Orättvisor är bara förnamnet men frågan finns juh med om hur världen skulle se ut om alla fick som de ville. Inte hade det blivit en bättre värld då, tillfred ställningen är omöjlig och girigheten tar i slutändan över mer en själva förnuftet vilken enligt mig är rätt hemskt.


Självklart?! måste vi ha ledare, utan dem och regler skulle våra globala system totalt kolapsa men och detta är ett stort MEN, hur sjutton ska man skapa rättvisa om den rätten hela tiden tas ifrån. Många klagar på Sverige, på landets "kalla sociala medel", traditioner, väder, plats, ja allt från dess grund till dess färger men ack vad de inte förstår hur bra vi har det. Att kunna gå i skolan och lära sig om kulturer världen, få utbildning om sådant som är udda, kunna ha de kläder vi vill, kunna få hjälpmedel att studera trots kön, att kunna stå för sina åsikter utan att bli ratad av landets makt och att kunna gifta sig med den man älskar, Ja listan kan bli väldigt lång men detta är saker som på många platser inte är en självklarhet eller ens ett hum. Jag har själv en mor från ett annat land en Sverige, jag har fått se två världar, två grunder och två olika sätt att leva. Jag värderar min mors hemland och trivs där men även är Sverige det land jag ser mina barn växa upp i. Vad jag vill komma fram till är helt enkelt det vi hört så många gånger förr, det vi nästan suckar över för att vi blivit bortskämda och giriga...

Att girigheten tar öven är inget vi kan ungå, pengar styr mer än vad vi tror men om vi kollar noga ser vi att pengarna är det som gör att andra inte kan ha möjligheten att kunna välja vem som ska styra deras land. Alla har det inte lika bra som oss. Jag som ung flicka i Sverige har mer möjligheter en vad många andra världens befolkning har. Som flicka gillar jag trender till exempel, har accepteras det, det uppmuntras och folk skulle aldrig döda mig om jag klädde mig annorlunda utan se de som ett uppror eller kreativitet Många flickor skulle bli dödade om de satte på sig en avklippt tröja med kaxiga budskap på. Här blir dem hyllade som stilikoner och män som vågar vara svaga är en förebild. Även denna listan kan bli lång med som en namninsamling inte skulle vara något utan ett mål skulle listan vara meningslös om den inte hade ett syfte. Syftet här är att uppskratta, uppskratta det vi ska vara glada över att vi har. Så uppskratta din nästa, uppskratta din vardag, uppskratta dina åsikter och det faktum att du får ha dem och uppskratta de möjligheter som faktis ges ut till dig, ta vara på dem och glöm inte för en sekund att du kunde lika gärna varit en i folkmassan där bomben slog ner.

Inga kommentarer:

COPYTIGHT (C) KAROLIN CHAMBEL